Σε θέση μάχης βρίσκονται οι παραγωγοί ΑΠΕ από την Παρασκευή το απόγευμα, όταν το ΥΠΕΚΑ δημοσίευσε το νομοσχέδιο για το λεγόμενο new deal, με το οποίο «κουρεύονται» οι ταρίφες και επιβάλλεται επιστροφή τζίρου για το 2013.
Μέχρι την Κυριακή το βράδυ μόνο ο Σύνδεσμος Παραγωγών από Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) είχε τοποθετηθεί με προτάσεις που κατέτειναν στη βελτίωση των μέτρων ώστε να γίνουν περισσότερο αναλογικά και «δίκαια». Η ηγεσία των «αιολικών» βρίσκεται στη Βαρκελώνη, όπου το συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αιολικής ενέργειας και σχετική τοποθέτηση αναμένεται τις επόμενες μέρες, όπως επίσης και οι αντιδράσεις άλλων φορέων που εκπροσωπούν τεχνολογίες όπως τα μικρά υδροηλεκτρικά ή επιμέρους φορέων φωτοβολταϊκών.
Το Euro2day.gr μίλησε με αρκετούς ενδιαφερόμενους και από τα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά. Κοινή συνισταμένη των παρατηρήσεων που έκαναν, είναι ότι η πρόταση του υπουργείου «πάσχει» νομικά και συνταγματικά, καθώς επιτρέπει στους αντισυμβαλλόμενους των παραγωγών (ΛΑΓΗΕ, ΑΔΜΗΕ) να τροποποιήσουν μονομερώς μακροχρόνιες συμβάσεις οι οποίες περιλαμβάνουν όρους που απαγορεύουν τη μονομερή καταγγελία τους.
Μάλιστα όπως τονίζουν, από τις διατυπώσεις που έχει το νομοσχέδιο, προκύπτει ότι όποιος επενδυτής δεν συμμορφωθεί με τις διατάξεις του (επιστροφή 35% του τζίρου του 2013 κλπ) τότε τίθεται αυτομάτως εκτός αγοράς. Άρα μηδενίζεται πλήρως η αξία της επένδυσης του.
Σε ό,τι αφορά στη διαφοροποίηση των αμοιβών για τις επενδύσεις που έλαβαν ή δεν έλαβαν επιδότηση, επισημαίνεται ότι με τη νέα ρύθμιση οι επιδοτήσεις που δόθηκαν παρακρατούνται το πολύ σε πέντε χρόνια. Έτσι και με δεδομένο ότι αυτές δόθηκαν και με κοινοτικά κονδύλια, έρχεται το ελληνικό δημόσιο να αμφισβητήσει το γράμμα και το πνεύμα του Κανονισμού της ΕΕ βάσει του οποίου δόθηκαν οι επιδοτήσεις και άρα παραβαίνει τον Κανονισμό που έχει ισχύ νόμου για όλες τις χώρες της ΕΕ.
Επίσης, αμφισβητείται ευθέως η λογική κλιμάκωσης των περικοπών, καθώς με τον τρόπο που επιβλήθηκαν προκαλείται μεγάλη διαφοροποίηση στους βαθμούς εσωτερικής απόδοσης (ΙRR) των διαφόρων κατηγοριών επενδύσεων. Ιδιαίτερα τονίζεται το γεγονός ότι το «κούρεμα» είναι μικρότερο στα φωτοβολταϊκά τα οποία ξεκίνησαν τη λειτουργία τους πρόσφατα, οπότε έχουν και το χαμηλότερο κόστος λόγω ωρίμανσης της τεχνολογίας.
Μάλιστα για το συγκεκριμένο θέμα τονίζεται ότι το επιχείρημα του ΥΠΕΚΑ ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε χαμηλά ΙRR στα επίπεδα του 8% δεν ευσταθεί, καθώς το ποσοστό αυτό το πρότεινε η Επιτροπή για τις αποδόσεις των επενδυμένων κεφαλαίων και όχι ως εσωτερικό βαθμό απόδοσης της κάθε επένδυσης.
Όπως δε τόνιζε στο Euro2day.gr παράγων της αγοράς, αν ήθελε το ΥΠΕΚΑ να είναι ειλικρινές απέναντι στους επενδυτές, θα έπρεπε να δώσει στη δημοσιότητα στοιχεία των μελετών βιωσιμότητας των επιμέρους επενδύσεων (τεχνολογίες κ.λπ.), ώστε να πείσει για τη σκοπιμότητα των κλιμακώσεων στις ταρίφες και στις περικοπές που προτείνει. Σύμφωνα δε με τον ίδιο, από το κείμενο του νομοσχεδίου φαίνεται ότι μοναδικό κριτήριο ήταν η εξυπηρέτηση των τραπεζών με βάση την έκθεσή τους σε δανεισμό για επενδύσεις ΑΠΕ.
Εκτός από αυτά, από όσο γνωρίζει το Euro2day.gr ήδη ετοιμάζονται προσφυγές στα Δικαστήρια, ενώ ακούγονται φωνές για μαζικές κινητοποιήσεις, διαμαρτυρίες, άσκηση πίεσης σε βουλευτές ώστε να μην ψηφίσουν τις διατάξεις του νομοσχέδιου κ.λπ.
Πάντως ασχέτως των όποιων «αδικιών» διαπιστώνουν οι παραγωγοί, κυρίως των φωτοβολταϊκών, πραγματικότητα είναι ότι το λογιστικό έλλειμμα των 550 εκατομμυρίων ευρώ στο λογαριασμό ΑΠΕ και το ταμειακό του 1 δισ. ευρώ πρέπει να αντιμετωπιστεί. Όπως πραγματικότητα είναι ότι αν δεν υπάρξει συμμετοχή των επενδυτών προκειμένου αυτό να μηδενιστεί, τότε θα το καλύψουν μέσω των λογαριασμών τους οι εκατομμύρια καταναλωτές, φτωχοί και πλούσιοι που στην παρούσα φάση τουλάχιστον δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για το πόσο «πράσινο» είναι το ηλεκτρικό ρεύμα που καταναλίσκουν.
(του Μιχάλη Καϊταντζίδη, euro2day.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου