Τρίτη 26 Ιουλίου 2011

Γιώργος Φιντικάκης: Χωρίς δίκτυα θα μείνει στα χαρτιά η πράσινη ενέργεια

Δίχως σύγχρονα ηλεκτρικά δίκτυα, τα οποία θα σχεδιαστούν με ορίζοντα το λιγότερο 10ετίας, δηλαδή με βάση τις εκτιμώμενες ποσότητες πράσινης ενέργειας που πρόκειται να παραχθούν στην Ελλάδα ώς το 2020, το στοίχημα των ΑΠΕ θα μείνει στα λόγια.

Στην ουσία αυτό είναι το σκεπτικό των προτάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (τέθηκαν σε διαβούλευση από την Παρασκευή), που εισηγείται ριζικές αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού των δικτύων υψηλής τάσης, ο οποίος δεν θα πρέπει στο εξής να «κοιτά» την εκτιμώμενη ζήτηση για ηλεκτρισμό και τις υποβληθείσες αιτήσεις με ορίζοντα 5ετίας (όπως σήμερα), αλλά τα δεδομένα που θα ισχύσουν σε δέκα ή και είκοσι χρόνια.

Είναι τόσο μεγάλο το επενδυτικό ενδιαφέρον σε ΑΠΕ για τον ελλαδικό χώρο, σημειώνει η ΡΑΕ, ώστε μόνο αν γίνει ένας προγραμματισμός σε βάθος δεκαετίας ή και περισσότερο, μπορεί αυτό να καλυφθεί. Δείγμα του ενδιαφέροντος είναι τα «σύνθετα» έργα αιολικών σε νησιά του Αιγαίου με παράλληλη υποβρύχια διασύνδεσή τους με την ενδοχώρα - π.χ. ΤΕΡΝΑ (Κρήτη), Κοπελούζου (Κυκλάδες και Κρήτη), Μυτιληναίου (Ικαρία), ΕΝΤΕΚΑ (Σκύρος) - με τα οποία η αγορά των ΑΠΕ μπορεί να περάσει την επόμενη 5ετία από έργα των 30-40 MW, σε μεγαλύτερα.

Οι προτάσεις της ΡΑΕ

Η Αρχή εισηγείται να μην κόβεται μια αίτηση αν το δίκτυο στο οποίο προορίζεται να ενταχθεί το έργο είναι κορεσμένο σύμφωνα με τις σημερινές του «αντοχές», αλλά να λαμβάνεται υπόψη ο σχεδιασμός που θα υλοποιηθεί μελλοντικά, σε βάθος ετών. Σύμφωνα με τον αντιπρόδερο της Αρχής Δ. Ραχιώτη, αν δεν υπάρχει σήμερα διαθέσιμος «ηλεκτρικός χώρος» σε ένα δίκτυο, καλό είναι η αδειοδότηση ενός έργου να προχωρά με τη λογική ότι όταν αυτή θα έχει φτάσει στην τελική της φάση - θα έχει δηλαδή πάρει τη λεγόμενη Εγκριση Περιβαλλοντικών Ορων (ΕΠΟ) - τότε λογικά θα έχει ολοκληρωθεί και το δίκτυο.

Ξεχασμένα έργα. Στο κείμενο πάντως της ΡΑΕ περιγράφονται και μια σειρά έργων που αν και θα έπρεπε να έχουν κατασκευαστεί εδώ και μία 10ετία, ακόμη βρίσκονται στα χαρτιά! Τέτοια είναι τα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας και Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη, τα οποία εντάσσονται από το 2001 κατ' επανάληψη στις Μελέτες Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ) που εκπονεί ο ΔΕΣΜΗΕ, αλλά ακόμη και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί, ενώ ορισμένα από αυτά δεν έχουν καν αρχίσει να κατασκευάζονται


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου