Σε δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα της Ανοικτής Διακυβέρνησηςhttp://www.opengov.gr/minenv/?p=4717 τέθηκε από σήμερα, Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου, το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΚΑ «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις».
Το νομοσχέδιο ρυθμίζει θέματα Ανανεώσιμων Πηγών με στόχο την αποσυμφόρηση της αγοράς και την επιτάχυνση υλοποίησης των επενδύσεων που μπορούν να προχωρήσουν άμεσα.
Προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι τα αιτήματα για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης των μονάδων ΑΠΕ με το δίκτυο θα πρέπει να συνοδεύονται από τραπεζική εγγυητική επιστολή για τη χρηματοδότηση του έργου (με εξαίρεση τα φωτοβολταϊκά στις στέγες). Επίσης:
- Επιβάλλεται τέλος διατήρησης άδειας παραγωγής ύψους 1500 ευρώ ανά μεγαβάτ στους κατόχους αδειών παραγωγής, τρία χρόνια μετά τη χορήγησή της και μέχρι την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας του σταθμού.
- Οι άδειες εγκατάτασης θα παρατείνονται υπό προϋποθέσεις και αν μετά τη λήξη των παρατάσεων δεν έχει τεθεί σε λειτουργία η μονάδα, τότε θα ανακαλείται η άδεια παραγωγής.
Προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι τα αιτήματα για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης των μονάδων ΑΠΕ με το δίκτυο θα πρέπει να συνοδεύονται από τραπεζική εγγυητική επιστολή για τη χρηματοδότηση του έργου (με εξαίρεση τα φωτοβολταϊκά στις στέγες). Επίσης:
- Επιβάλλεται τέλος διατήρησης άδειας παραγωγής ύψους 1500 ευρώ ανά μεγαβάτ στους κατόχους αδειών παραγωγής, τρία χρόνια μετά τη χορήγησή της και μέχρι την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας του σταθμού.
- Οι άδειες εγκατάτασης θα παρατείνονται υπό προϋποθέσεις και αν μετά τη λήξη των παρατάσεων δεν έχει τεθεί σε λειτουργία η μονάδα, τότε θα ανακαλείται η άδεια παραγωγής.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται δυνατότητα εγκατάστασης μικρών ανεμογεννητριών σε κτίρια και οικόπεδα, ισχύος έως 50 κιλοβάτ, με όρους και προϋποθέσεις που θα καθοριστούν με απόφαση του ΥΠΕΚΑ.
Με άλλη διάταξη του ίδιου νομοσχεδίου καθίσταται υποχρεωτική η εγκατάσταση δικτύου αερίων καυσίμων (φυσικού αερίου) σε περιοχές όπου σχεδιάζεται η ανάπτυξη νέων δικτύων διανομής. Οι περιοχές αυτές θα προσδιορισθούν με Κοινή Υπουργική Απόφαση και η υποχρέωση αυτή ισχύει για οικοδομές που προορίζονται για χρήση κατοικίας, προσωρινής διαμονής, συνάθροισης κοινού, εκπαίδευσης, υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, γραφείων, εμπορική και επαγγελματική χρήση οποιασδήποτε μορφής, για στέγαση Υπηρεσιών του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, καθώς και για βιομηχανική ή βιοτεχνική χρήση.
Τέλος, εκκλησίες και χώροι λατρείας κάθε θρησκείας, τάφοι και μετρητές με μηνιαία κατανάλωση χαμηλότερη από 20 κιλοβατώρες απαλλάσσονται από το τέλος ΕΡΤ στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού.
Τέλος, εκκλησίες και χώροι λατρείας κάθε θρησκείας, τάφοι και μετρητές με μηνιαία κατανάλωση χαμηλότερη από 20 κιλοβατώρες απαλλάσσονται από το τέλος ΕΡΤ στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού.
Συνέχεια των μέτρων
Όπως δήλωσε ο Υφυπουργός ΠΕΚΑ, Μάκης Παπαγεωργίου, «το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί συνέχεια των μέτρων, που έχουν ήδη ληφθεί για την εξάλειψη όχι μόνο των ελλειμμάτων, αλλά και των χρόνιων στρεβλώσεων που δημιούργησαν τεράστια προβλήματα στην αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Η εξυγίανση και ο εξορθολογισμός του πλαισίου προώθησης των ΑΠΕ διασφαλίζουν την αξιοπιστία του συστήματος, τη συνέχιση των επενδύσεων και διαμορφώνουν ένα υγιές επενδυτικό κλίμα προς όφελος του τελικού καταναλωτή».
Το σχέδιο νόμου, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Α’, που αφορά στα ζητήματα Α.Π.Ε., αποτελεί το επόμενο βήμα, μετά τις πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε., στην κατεύθυνση της αναμόρφωσης του πλαισίου προώθησης των Α.Π.Ε. στη χώρα. Οι νέες ρυθμίσεις στοχεύουν στη διευκόλυνση υλοποίησης ώριμων έργων καθώς και στην αποκατάσταση κλίματος εμπιστοσύνης σχετικά με την εξασφάλιση πρόσβασης στα δίκτυα που βαίνουν προς κορεσμό, λόγω και των ανενεργών προσφορών σύνδεσης. Ειδικότερα, μέσω των νέων διατάξεων, μεταξύ άλλων, επιχειρείται ο εξορθολογισμός της διαδικασίας δέσμευσης ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο καθώς και η δημιουργία προϋποθέσεων για να διατηρηθούν σε ισχύ εκείνες οι άδειες παραγωγής, για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται προοπτική υλοποίησης.
Ταυτόχρονα, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Β΄ ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Συγκεκριμένα:
• Αναδιαμορφώνεται το καθεστώς πρόσβασης στα δίκτυα, εξαιτίας της διαγνωσμένης δέσμευσης ηλεκτρικής ισχύος για μεγάλο χρονικό διάστημα για έργα των οποίων η υλοποίηση καθυστερεί υπερβολικά. Πιο συγκεκριμένα με την επιβολή υποχρέωσης κατάθεσης εγγυητικής επιστολής, δημιουργείται αντικίνητρο για δέσμευση ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο για μακρό χρονικό διάστημα από ανώριμα αιτήματα. (άρθρο 1)
• Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να διατηρηθούν σε ισχύ εκείνες οι άδειες παραγωγής, για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται προοπτική υλοποίησης και συνεπώς θα υποβοηθηθεί η προώθηση των ώριμων και οικονομικά βιώσιμων επενδύσεων. (άρθρο 2)
• Ορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια για τη χορήγηση παράτασης αδειών εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε., αντιμετωπίζοντας κενά και δυσχέρειες εφαρμογής παλαιότερων διατάξεων που αφορούσαν στο ζήτημα αυτό. (άρθρο 3)
• Αποσαφηνίζονται ζητήματα σχετικά με την αδειοδότηση των μεγάλων Υδροηλεκτρικών Σταθμών και τη δυνατότητα εγκατάστασής τους σε δασικές εκτάσεις. (άρθρο 4)
• Ορίζεται, υπό προϋποθέσεις, η δυνατότητα μεταβολής της θέσης εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε. (άρθρο 5)
• Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις και ορίζονται οι βασικές παράμετροι για την ορθολογική ανάπτυξη μικρών Ανεμογεννητριών στο πλαίσιο κατάρτισης Ειδικού Προγράμματος. (άρθρο 6)
• Αποσαφηνίζονται ζητήματα που σχετίζονται με την απόδοση στους δικαιούχους (οικιακούς καταναλωτές) των ποσών που αντιστοιχούν στην εισφορά 1% από την προ Φ.Π.Α τιμή πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από Α.Π.Ε. (άρθρο 7).Με τις διατάξεις του κεφαλαίου Β΄ ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
• Καθορίζεται ανώτατο όριο αμοιβών για τους συμβολαιογράφους, υποθηκοφύλακες κλπ. σε σχέση με συμβάσεις για εκμίσθωση δικαιωμάτων έρευνας και διαχείρισης γεωθερμικού δυναμικού και εν γένει δημόσιων μεταλλευτικών χώρων. (άρθρο 8)
• Τροποποιείται η διάταξη του ν. 1428/1984 για τη σύνθεση και τη συγκρότηση της επιτροπής καθορισμού λατομικών περιοχών. (άρθρο 9)
• Παρέχεται δυνατότητα για περιορισμό της ζώνης των χιλίων μέτρων της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν. 1428/1984 σε περιπτώσεις λατομικών περιοχών που βρίσκονται σε νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές. (άρθρο 10)
• Ρυθμίζεται το ζήτημα της αρμοδιότητας για εκμίσθωση και εκμετάλλευση λατομείων σε δημόσιες εκτάσεις. (άρθρο 11)
• Τροποποιούνται οι διατάξεις για τη Ναξία σμύριδα, ώστε να είναι επιτρεπτή η πώλησή της σε οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο της ημεδαπής ή της αλλοδαπής και προβλέπεται η αναστολή της λειτουργίας των Σμυριδωρυχείων Νάξου από την 01.01.2015. (άρθρο 12)
• Διευκρινίζεται ότι η είσπραξη του ανταποδοτικού τέλους της ΕΡΤ ΑΕ γίνεται από όλους τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και εισάγεται εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής του εν λόγω ανταποδοτικού τέλους για ναούς και χώρους λατρείας των γνωστών θρησκειών. (άρθρο 13)
• Τροποποιούνται οι διατάξεις για εκσκαφές σε αστικό περιβάλλον για έργα κατασκευής και συντήρησης υποδομών φυσικού αερίου (άρθρο 14) και οι διατάξεις για εγκατάσταση δικτύων αερίων καυσίμων σε νέες οικοδομές. (άρθρο 15)
• Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τις υπηρεσιακές μετακινήσεις του προσωπικού της ΔΕΗ και των θυγατρικών της. (άρθρο 16)
• Τροποποιούνται διατάξεις του ν. 4001/2011 σχετικά με το εποπτικό Συμβούλιο του ΑΔΜΗΕ και παρατείνεται η προθεσμία υποβολής του πρώτου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. (άρθρο 17)
• Αντιμετωπίζονται ζητήματα στελέχωσης του ΔΕΔΔΗΕ. (άρθρο 13).
Η Δημόσια Διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 14 Δεκεμβρίου 2012
(energypress.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου