Ένα μόλις μήνα μετά το πρώτο πακέτο μέτρων του ΥΠΕΚΑ για τα φωτοβολταϊκά, είναι ήδη ορατά τα πρώτα αρνητικά σημάδια για τον κλάδο. Η ανασφάλεια των επενδυτών, εν αναμονή της ανακοίνωσης και δεύτερου πακέτου (στο οποίο όπως φημολογείται θα περιλαμβάνεται και έκτακτη εισφορά στα φωτοβολταϊκά), αλλά και η ατυχής και καταστροφική απόφαση για αναστολή της αδειοδοτικής διαδικασίας, έχουν φουντώσει το παρεμπόριο αδειών και οδηγούν την αγορά σε μη υγιείς και μη βιώσιμες ατραπούς.
Τα παραπάνω επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών σε ανακοίνωσή του και συνεχίζει επισημαίνοντας τα εξής:
Ταυτόχρονα, η μεγάλη μείωση των εγγυημένων τιμών, ειδικά για τα οικιακά φωτοβολταϊκά, και η ανακήρυξη της Πελοποννήσου σε περιοχή με κορεσμένα δίκτυα (ακόμη και για τις οικιακές μικροεπενδύσεις), έχουν προκαλέσει ακυρώσεις πολλών παραγγελιών και έργων και οδηγούν εκατοντάδες μικρές εταιρίες σε οριστικό κλείσιμο ως τα τέλη του χρόνου. Σημειώνουμε, ότι στην Πελοπόννησο έχει έδρα το 10% των εταιριών φωτοβολταϊκών και με την απόφαση αυτή χιλιάδες άνθρωποι οδηγούνται στην ανεργία.
Ο κλάδος των φωτοβολταϊκών ήταν μέχρι σήμερα ο μόνος ίσως αναπτυσσόμενος κλάδος της οικονομίας και ο μεγαλύτερος εργοδότης στο χώρο της πράσινης ενέργειας. Συντηρεί 25.000 θέσεις εργασίας (άμεσες και έμμεσες) και συνεισφέρει στα δημόσια οικονομικά και στα ασφαλιστικά ταμεία με 600 εκατ. € ετησίως. Γι’ αυτό και οι πρόσφατες αποφάσεις του υφυπουργού ΠΕΚΑ είναι βαθιά αντιαναπτυξιακές και στέλνουν ένα λάθος μήνυμα σε μια στιγμή που η χώρα χρειάζεται ανάπτυξη και θέσεις εργασίας.
Οι αποφάσεις του ΥΠΕΚΑ αντιμετωπίζουν υποτίθεται το “τεράστιο έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό εξαιτίας χρόνιων προβλημάτων και εσφαλμένου σχεδιασμού”. Με εξαίρεση όμως την ενεργοποίηση ενός μέτρου που αποφασίστηκε το 2010 με το ν.3851/2010 και δεν εφαρμοζόταν ως σήμερα (μεταφορά πόρων του τέλους ΕΡΤ στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ), όλα τα άλλα μέτρα ουδόλως ανακουφίζουν άμεσα τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, αφού αφορούν σε μελλοντικές επενδύσεις, που στην καλύτερη περίπτωση θα υλοποιούνταν μετά από 2-3 χρόνια.
Οι αποφάσεις του υφυπουργού ΠΕΚΑ αναστέλλουν την υποβολή νέων αιτημάτων και την εξέταση εκκρεμών αιτημάτων φωτοβολταϊκών (με εξαίρεση τα οικιακά -εκτός Πελοποννήσου- και όσα υπάγονται σε διαδικασία fast track), με το επιχείρημα ότι υπάρχουν ήδη πολλά ώριμα έργα, η υλοποίηση των οποίων θα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων για το 2020. Ατυχώς όμως, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, τα "ώριμα" έργα επαρκούν για να κινηθεί η αγορά ως τα μέσα του 2013, ενώ μετά οδηγείται αναπόφευκτα σε δραματική συρρίκνωση και απολύσεις. Η απόφαση αυτή του υφυπουργού ΠΕΚΑ ευνοεί μόνο το παρεμπόριο αδειών, πλουτίζοντας κάποιους επιτήδειους και ανεβάζοντας αναίτια το επενδυτικό κόστος. Έτσι, η αγορά τους επόμενους μήνες θα πρέπει να κινηθεί με λίγα, ακριβά έργα, καθώς η πλειοψηφία τους εμπλέκεται στο παρεμπόριο αδειών, ενώ η φημολογία περί της επιβολής έκτακτης φορολογίας δημιουργεί ένα αβέβαιο περιβάλλον αποτρέποντας και τους λίγους τολμηρούς επενδυτές στη χώρα. Ανέγγιχτοι μένουν οι ελάχιστοι επενδυτές που ευνοήθηκαν από τη διαδικασία fast track, σε αντίθεση με τους χιλιάδες μικρομεσαίους επενδυτές και τους εγκαταστάτες τους, που τώρα μένουν χωρίς αντικείμενο και οδηγούνται σε δραματική συρρίκνωση και απολύσεις.
Φυσικά, το παράλογο αυτό μέτρο ουδόλως συμβάλλει στην ανακούφιση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, όπως ψευδώς αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ. Αυτό άλλωστε προκύπτει και από το γεγονός ότι με την εφαρμογή κάποιων άμεσων διορθωτικών μέτρων, όπως αυτά που έχει επανειλημμένως εισηγηθεί στο ΥΠΕΚΑ ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών (κατάθεση εγγυητικής επιστολής με την αίτηση σύνδεσης για όλες τις ΑΠΕ, μείωση 18μηνου “κλειδώματος” της ταρίφας, κ.λπ), η απρόσκοπτη ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών το 2013 μπορεί να έχει ουδέτερο αποτέλεσμα στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών, ενώ από το 2014 και μετά μπορεί να οδηγεί σε συνεχή μείωσή τους (συνυπολογιζομένου του τέλους ΕΤΜΕΑΡ). Τίθεται λοιπόν το ερώτημα ποιός τελικά οφελείται από την αναστολή της αδειοδότησης.
Οι αποφάσεις του υφυπουργού ΠΕΚΑ γράφτηκαν κυριολεκτικά στο πόδι, δημιουργώντας ανισότητες μεταξύ επενδυτών, και εγείρουν μείζονα ερωτήματα, τόσο ως προς τη σκοπιμότητά τους, όσο και ως προς τη νομιμότητά τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υφυπουργός ΠΕΚΑ αναστέλλει την αδειοδοτική διαδικασία για πολλά έργα ισχύος μικρότερης του ενός μεγαβάτ τα οποία υπέβαλαν αιτήσεις στα μέσα του 2010 (και ο Διαχειριστής Δικτύου δεν προωθούσε παράνομα επί δύο χρόνια, παρά τις σαφείς επιταγές του ν.3851/2010 για εξέταση των αιτημάτων εντός τετραμήνου), ενώ επιτρέπει τη συνέχιση έργων μεγαλύτερης ισχύος που υπέβαλαν αιτήσεις στη ΡΑΕ , ευτελίζοντας κάθε έννοια ισονομίας μεταξύ των επενδυτών.
Με στόχο τον “εξορθολογισμό” όπως αναφέρει της αγοράς, ο υφυπουργός ΠΕΚΑ προχώρησε σε πρωτοφανείς μειώσεις των εγγυημένων τιμών για νέες και εκκρεμείς αιτήσεις φωτοβολταϊκών (τις οποίες εν τω μεταξύ ανέστειλε σχεδόν στο σύνολό τους!), που δεν έχουν υπογράψει ακόμη σύμβαση πώλησης με τον Λειτουργό της αγοράς. Με τις νέες τιμές πώλησης της παραγόμενης ενέργειας και τα χρηματοπιστωτικά δεδομένα της χώρας, οι περισσότερες από τις επενδύσεις αυτές δεν είναι βιώσιμες, αφού οι αποδόσεις τους είναι μικρότερες από το επιτόκιο δανεισμού και έχουν αρνητικές χρηματοροές την πρώτη δεκαετία και, φυσικά, δεν “αποφέρουν ικανοποιητικά έσοδα” όπως εσφαλμένα αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ.
Όλα τα παραπάνω έγιναν με πρόσχημα τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Κι ενώ είναι πλέον σαφές σε όλους ότι τα προβλήματα αυτά συνδέονται άρρηκτα με τις πολλές και μεγάλες στρεβλώσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τον τελευταίο καιρό έχουν τεχνηέντως ενοχοποιηθεί σχεδόν αποκλειστικά τα φωτοβολταϊκά και μένουν στο απυρόβλητο οι πραγματικοί υπεύθυνοι της κρίσης (που δεν είναι άλλοι από τους παραγωγούς και προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας με ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα). Γι’ αυτούς τους τελευταίους δεν είδαμε και δεν ακούσαμε κανένα μέτρο, παρόλο που οι στρεβλές και σκανδαλώδεις επιδοτήσεις προς τα ορυκτά καύσιμα αγγίζουν το 1,5 δις € ετησίως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου